„Podążaj za czytaniem”-Dzień Głośnego Czytania 2024

Dzień Głośnego Czytania w opatowskiej „Jedynce” pod hasłem „Podążaj za czytaniem”

 

           Biblioteka Szkolna  we współpracy z Wychowawcami i innymi Nauczycielami pragnie wspierać wszechstronny rozwój dziecka
wykorzystując zaletyi korzyści płynące z częstego głośnego czytania dzieciom. Chcemy, aby głośne czytanie stanowiło  dobrą alternatywę, zarówno dla  środowiska rodzinnego dziecka jaki dla wszelkiego rodzaju nośników cyfrowych. „Największym darem dla dzieci jest codzienne czytanie im dla przyjemności.  Daje im ono najważniejsze kompetencje życiowe, których nie da się kupić- inteligencję emocjonalną, swobodę językową, samodzielność myślenia, rozległą wiedzę, wyobraźnię, wartości moralne.  Każdy rodzici nauczyciel może wychować czytelnika” ( Irena Koźmińska, prezes Fundacji ABCXXI- „Cała Polska czyta dzieciom”). Badania nad głośnym czytaniem pokazują, że stymuluje ono także pracę mózgu jak również kształtuje kompetencje czytelnicze oraz wpływa na rozwój kompetencji przyszłości.
 W dniu 27.09.2024 roku włączyliśmy się w akcję głośnego czytania.
W tym dniu wszyscy uczniowie wysłuchali  fragmenty książek podczas głośnego czytania im 20 minut podczas 3 lekcji.
Wychowawcy i Nauczyciele wybierali książki do czytania z listy książek polecanych przez nauczycieli-bibliotekarzy. Ponad sto książek z biblioteki szkolnej w tym także nowości wydawniczych, zostało wystawione pół godziny przed rozpoczęciem zajęć w  tym dniu, w naszym  szkolnym kąciku czytelniczym , aby głośno czytający Nauczyciele a także nasi uczniowie mogli zapoznać się z zestawem lektur
dobranych dla poszczególnych kategorii wiekowych oraz  dokonać wyboru książki do czytania. Czytanie odbywało się w klasach;   klasa 1a, odwiedziła  kącik czytelniczy aby tam wysłuchać swojej lektury. Klasa 3a słuchała głośnego czytania w bibliotece, zaś pozostałe
klasy w swoich pracowniach lekcyjnych. Zadaniem uczniów podczas  przerw po głośnym czytaniu, było zaznaczenie  tytułu książki  na okładce oraz klasy, która ją czytała na dużej karcie umieszczonej w kąciku czytelniczym  pt. „Wyzwania  czytelnicze biblioteki”. Czytający Nauczyciele poprzedzili lekturę krótkim zapoznaniem uczniów
z zaletami głośnego czytania. Ilustrowaną gazetkę „Zalety książki” umieściliśmy także w kąciku czytelniczym. Głośne czytanie  będzie towarzyszyć nam przez cały rok szkolny podczas godzin wychowawczych w poszczególnych klasach.