VII edycja Ogólnopolskiej Nocy Bibliotek pod hasłem „Czytanie wzmacnia”
Spotkanie w bibliotece szkolnej po zajęciach uczniów kl. III pod hasłem : „Jak pokonać smoki?”
Forma spotkania: zajęcia biblioterapeutyczne w oparciu o program autorski pisarza z Lublina Roberta Karwata.
/ nawiązanie tematu spotkania do tegorocznego hasła -miesiąc październik to także obchodzony u nas w szkole
od ponad 15 lat co roku Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych , tegoroczne jego hasło „Baśnie i legendy
z całego świata”./
„Program biblioterapeutyczny JAK POKONAĆ SMOKI opiera się na zrozumieniu, że wystarczy skierować uwagę człowieka na jego naturalne pragnienie szczęścia. Aby to uczynić, należy wyzwolić emocje w kierunku pożądanym, uwrażliwić serce i poddać nas działaniu szeroko pojmowanej miłości. Podstawową zasadą jest oddziaływanie poprzez emocje, pobudzenie takich uczuć, które pomogą nam przełamać swoje blokady i otworzyć się na działanie miłości.” fragment programu terapeutycznego autora/
Uczestnicy : grupa 20-30 osobowa uczniów klas 3
1.Powitanie uczestników i gości.
2.Zabawa integrująca grupę oraz przywołanie tytułów baśni, które dzieci znają.
3.W prowadzenie do spotkania: nawiązanie do biblioterapeutycznej roli baśni oraz jej przesłania dla czytelników.
„Przekonajmy się, że baśń jest posłańcem miłości i kluczem do duszy człowieka. Przekonajmy się, że życie może być piękną baśnią.”/przesłanie autora „Pióra motyla”/
4.Ponieważ „czytanie wzmacnia” przeczytamy uczestnikom krótki utwór P. Roberta Karwata pt.„Baśń” ,.
- Rozmowa z dziećmi o życiu i miłości, o tym , co jest w życiu ważne i co jest ważne dla nich
w nawiązaniu do powyższego utworu. „Generalnie, chodzi o to, żeby odróżnić smoki baśniowe od tych rzeczywistych i wiedzieć, jak sobie można poradzić z tymi drugimi. Po ustaleniu, jakie są smoki, które nam zagrażają, ważne jest pytanie „Jak je pokonać?”, a najważniejsze są wypowiedzi dzieci na ten temat./fragment z programu biblioterapeutycznego autora /
6.Czytanie drugiego utworu pt „Bajęczynki” , „w których mamy do czynienia z przyjaznym smokiem. Opowiastki te powinny wywołać przyjemny nastrój”., tak jak odtworzona muzyka napisana do wierszy naszego autora .
- Prowadzący zadaje dzieciom pracę do wykonania na przykład, żeby napisały wierszyk lub opowiadanie,
może narysowały uśmiechniętego smoka./ w tle muzyka/. - Włączamy się w akcję „Podziel się książkami” – zachęcająca czytelników do przynoszenia
do bibliotek przeczytanych nowości wydawniczych, klasyki i lektur oraz innych poszukiwanych książek.
W tym roku chętnie przyjmiemy dary w postaci książek przygodowych, mile widziane o detektywach
lub zwierzętach.
9.Przesłanie uczestnikom linku do filmu na VII edycję Ogólnopolskiej Nocy Bibliotek pt.”Operacja, człowiek w czerni”
do obejrzenia w domu.